X
تبلیغات
آموزش ابتدایی - نمونه اقدام پژوهی

آموزش ابتدایی


عنوان تحقیق:
 
چگونه توانستم مشکلات املایی مرصاد د انش آموز کلاس دوم دبستان شهید فیاض بخش را حل کنم؟
 
 
نام ونام خانوادگی:   علیرضا اکبری 
 
دبستان شهیدفیاض بخش ناحیه 5تبریز
 
سال تحصیلی1392-1391
 
                                 فهرست مطالب
عنوان
شماره صفحه
چکیده                                                                                           
 
مقدمه و تقدیر و تشکر
 
موضوع
 
بیان مسئله
 
توصیف وضعیت موجود
 
گرد آوری اطلاعات(شواهد1)
 
خلاصه ی یافته های اولیه
 
پیشینه ویافته های دیگران
 
انتخاب راه حل(راه حل های پیشنهادی)
 
اجرای راه حل های انتخابی
 
گرد آوری اطلاعات(شواهد2)
 
ارزشیابی تاثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار آن
نتیجه گیری
پیشنهادات
منابع ومآخذ
پیوست ها
 
 
چکیده:
موضوع پژوهش بنده در مورد رفع مشکلات املایی مرصاد یکی از دانش آموزان کلاس دوم دبستان شهیدفیاض بخش ناحیه 5تبریز می باشد.
مشکلا ت املایی مرصاد به شرح زیر می باشد:
1-عجله در نوشتن تکالیف درسی
2-داشتن حس ترس حین نوشتن املا
3-اختلال در حافظه دیداری
4-عدم استفاده از تشویق برای او حین تغییرات جزئی در ورقه املا
 
راه هایی که برای رفع این مشکل برگزیدم عبارتند از:
1-دعوت از اولیای مرصاد به مدرسه وصحبت با ایشان
2-مشاهده رفتارهای مرصادحین نوشتن املا وصحبت کردن با او
3-استفاده از انواع روشهای گفتن املا
4-توجه به مفهوم کلمات وجملات هنگام نوشتن
5-دادن برنامه درسی منظم وبازخورد های مناسب
 
مقدمه
نظر به اینکه درس املاء و به عبارت دیگر خواندن و نوشتن پایه ی کسب علم می باشد و دانش آموزی که در درس املاء ضعیف است عملاً در سایر دروس نیز حتی با وجود استعداد بالا قابلیت پیشرفت نخواهد داشت ، زیرا دانش آموزش که نتواند به سوالات سایر دروس به درستی پاسخ دهد و یا حتی سوالات را تشخیص دهد . در همه دروس دچار ضعف خواهد شد . به همین دلیل تصمیم گرفتم برای انجام پژوهش خود وضعیت یکی ازدانش آموزان خودم را که دچار مشکلی بود بنام مرصادرا مورد بررسی قرار دهم .
اقدامات صورت گرفته که باعث رفع مشکل مرصاد شد در ادامه درج شده است . در اینجا لازم است از همکاران محترم خودومدیریت محترم مدرسه وهمچنین اولیای دانش آموز که مرا در انجام پژوهش یاری نموده اند تقدیر و تشکر نمایم .
 
موضوع:
چگونه توانستم مشکلات املایی مرصاد دانش آموز پایه ی دوم دبستان شهید فیاض بخش در سال 92-91 را برطرف کنم ؟
 
بیان مسئله : مقطع ابتدايي زير بناي مقاطع ديگر تحصيلي مي باشد و در مقطع ابتدايي نيز پايه اول اساس پايه هاي ديگر مي باشد و هر چقدر دانش آموزان در اين پايه بهتر آموزش ببينند در پايه هاي ديگر راحت تر هستند و بالعكس ؛ در پايه اول دو درس رياضي و فارسي ( قرائت فارسي و املاي فارسي ) كليدي هستند و بيشترين ساعات به اين دو درس اختصاص مي يابد و از بين دو درس ذكر شده درس فارسي از اهميت دو چنداني برخوردار مي باشد. طوري كه بدون يادگيري درس فارسي , يادگيري دروس ديگر تقريباً غير ممكن مي باشد.
دانش آموزان اغلب در درس دیکته دچار مشکل هستند و اولیا و معلمان برای حل این مشکل به راههای متفاوتی متوسل می شوند مثلاً پند و اندرز دادن دانش آموز – تحقیر و سرزنش معلم و دانش آموز – افزایش تکلیف شب و غیره .
 
این روش ها مدتهای مدیدی است که در مدارس مورد استفاده واقع شده اما نتایج مثبتی را در بر نداشته است . من نیز از این امر مستثنی نبوده و امسال در بین دانش آموزان خود با این مشکل برخورد کردم بخصوص دانش آموزی به نام مرصاد که در درس املاء بسیار ضعیف عمل می کرد .
 مرصاد در دروس دیگر در حد خوب وقابل قبول بود اما در درس املا نمرات خیلی پایین می گرفت در نتیجه بر آن شدم تا مشکل او را بررسی کرده و ببینم آیا می توانم برای رفع این مشکل چاره ای بیندیشم ؟
 
توصیف وضعیت موجود :
 اینجانب علیرضا اکبری دارای مدرک لیسانس آموزش ابتدایی به مدت 7سال است که به عنوان معلم ومعاون آموزگاردر خدمت آموزش وپرورش هستم وامسال نیز به عنوان معلم در یکی از مدارس پسرانه آموزش و پرورش ناحیه 5 استان آذربایجان شرقی ،شهر تبریز به نام شهید فیاض بخش واقع در منطقه منبع آب در کلاس دوم ابتدایی که تعداد دانش آموزانم 33 نفر هستند مشغول تدریس هستم مدرسه ی ما یکی از مدارس پر جمعیت ناحیه 5تبریز محسوب میشود. حدود 21 کلاس که تعداد دانش آموزان هر کلاس از 20 نفر به بالا میباشد. مدرسه در خیابانی نسبتاً پر رفت و آمد واقع شده و در کنار مدرسه نانوایی است که موقع پخت بویی خیلی خوب به مشام همه می رساند بوی نان تازه و گرم و اکثر بچه ها موقع رفتن به خانه نانی داغ می خرند و در راه می خورند . از در مدرسه که وارد شوی از دور یک ساختمان بزرگ با چندین پله نظر شما را به خود جلب می کند که همان ساختمان اصلی است و از پله ها که بالا بیایی وارد راهرویی نسبتاً باریک می بینی که سمت راست آن دفتر معلمان و روبه روی آن کلاس دوم3 و در سمت چپ کلاسهای دیگر در داخل یک راهروی طولانی تر واقع شده اند .. همگی دانش آموزان از نظر اقتصادی ، فرهنگی ، تقریباً هم سطح می باشند مادران آنان خانه دار هستند و از سواد چندانی برخوردار نیستند و پدران آنان نیز به استثنای چند نفر از سواد بالایی برخوردار نیستند دانش آموز مورد نظر من نیز از این امر مستثنی نیست و شاید از بعضی جهات نیز از بقیه نیز در سطح پایین تر قرار داشته باشد . او پسری معصوم و کم حرف و مرتب می باشد لباس خوش رنگی به تن می کند و خیلی آرام و متین صحبت می کند از نظر اخلاقی هیچ مشکلی ندارد شاید هم به دلایل خانوادگی باشد . چون از نظر روحی نیز دچار مشکلاتی خاص می باشد او در همه ی دروس در حد متوسط پاسخگو می باشد ولی در درس دیکته دچار مشکل می باشد . هر بار که او املاء می نوشت نمره ی کمی می گرفت در نتیجه بر آن شدم تا علت این موضوع را دریابم چون ناکامی در درس املاء سبب ضعف در دروس دیگر می شود مثل خواندن و نوشتن
جمع آوری اطلاعات(شواهد1)
الف) مشاهده
برای حل مشکل ابتدا مرصاد را مدتی در هنگام نوشتن درس املاء بطور خاص زیر نظر گرفتم و متوجه شدم که در هنگام نوشتن املاء یک حالت اضطرابی دارد که در پاسخگویی به دروس دیگر چنین حالتی در او وجود نداشت . برای ادامه بررسی ها به سراغ پرونده تحصیلی او رفتم و دفتر املاء او را بررسی کردم و به نتایج خوبی نیز رسیدم اینکه بیشتر اشکالات املایی او در تشخیص صداهایی است که چند شکل مختلف دارند . با بررسی های به عمل آمده متوجه شدم که پدر و مادرش خیلی به فکر تحصیل او هستند چون برادر بزرگترش مبین در مدرسه ی نمونه دولتی درس می خواند.
همچنین کارنامه های سال تحصیلی قبل او را بررسی کردم و متوجه شدم که از کلاس اول نمرات املایی او نسبت به درس های دیگر پایین تر است و لازم دانستم که از خود او نیز علت این مشکل را جویا شوم .مرصاد دلیل برای این موضوع عنوان نکرد و فقط سکوت کرد و بس . وقتی سکوت او را دیدم خواهش کردم که فردا با پدرمادرش به مدرسه بیاید
ب) تشکیل جلسه با اولیای دانش آموز
 فردای آن روز با مادرش صحبت کردم و علت این امر را جویا شدم و گفتم آیا تا به حال برای رفع این مشکل هم اقدامی انجام داده اید ؟ او گفت از کلاس اول این مشکل را دارد و ما هر چه تلاش کرده ایم به نتیجه ای نرسیدیم و در ادامه گفت او را مجبور می کنیم در خانه مشق زیاد بنویسد . هر شب به او املاء می گوییم اما چه فایده تا حالا که تاثیری نداشته است . با او خداحافظی کردم و گفتم انشاء الله امسال با همکاری همدیگر تلاش می کنیم تا این مشکل برطرف شود .
ج) برگزاری جلسه با همکاران
چون از صحبت با اولیاء و خود دانش آموز به نتیجه ای نرسیدم و مصمم بودم که این مشکل را برطرف کنم پس در جلسه ی شورای معلمان مشکل را مطرح کردم و از همکاران کمک خواستم . مدیر گفت مرصاد از نظر املایی ضعیف است وپدرش بابت همین موضوع همیشه بامن صحبت می کند.معلم سال قبل او نیز گفت من هم با این مشکل مواجه بودم اما تلاش های من به نتیجه ای نرسید . از او خواهش کردم تا کارهایی را که برای رفع این مشکل انجام داده است رابیان کند .
او در پاسخ گفت که از او خواستم هر شب یک املاء بنویسد . هر غلط املایی را 10 بار از روی صحیح آن بنویسد . مشق رونویسی بیشتر از دیگران بنویسد اما نتیجه ای نداشت البته توانست در پایان سال نمره ی قبولی را بگیرد .
همکاران دیگر نیز دلایل متفاوتی ارائه کردند . مثلاً گفتند ممکن است چشم او ضعیف باشد . یا مشکل شنوایی داشته باشد ممکن است کند ذهن باشد و ...
د)مطالعه
برای بررسی های بیشتر و رسیدن به نتایج مطلوب به اینترنت و کتابهای زیادی از جمله اختلالات دیکته نوشته دکترمصطفی تبریزی مراجعه کرده و مطالبی را گردآوری کردم و بعد از تجزیه و تحلیل مطالب به نتایج زیر رسیدم که ممکن است اشکالات املایی او به دلایل زیر باشد .
خلاصه یافته های اولیه
1-به علت اینکه مفهوم کلمه را نمی فهمند یا قبلاً نفهمیده اند
2- کلمات از جانب معلم درست تلفظ نمی شوند
3- وجود نقص شنوایی در دانش آموزان در هنگام نوشتن املا و بی خبری معلم از وجود این نقص
4- به علت تراکم بیشتر دانش آموزان ونشنیدن صدای معلم
5- مناسب نبودن مکان دیکته
6- به علت مشکلات روانی
7- وجود حروف هم صدا
8- گفتن دیکته توسط معلم
10- ضعف بینایی
11- برخورد سرد و بد معلم پایه قبلی
12- عدم همكاري اوليا جهت کمک  به دانش آموزان
13- عدم انگيزه‌ي كافي جهت نوشتن املا
14- طول كشيدن زنگ املا
15- فراموش كردن آوردن دفتر املا
16- تشويق و اهداء جوايز به تعدادي از دانش‌آموزان و غافل شدن از بقيه‌ي آنها
17- جذاب نبودن زنگ املا برای دانش آموزان
18- عدم توجه كافي به اصل آسان‌گيري و تكرار و مداومت در گفتن املا
لازم به ذکر است که مشکل اساسی دانش آموز مورد مطالعه اختلال در حافظه دیداری می باشد .
پیشینه ویافته های دیگران: پیشینه‌‌ی پژوهش عبارت است از بررسی تحلیلی آثار صاحب‌نظران و پژوهشگران در یک موضوع خاص. از این رو، فعّالیّتی فکری(تحلیلی و انتقادی) است که طی آن پژوهشگر، متون و آثار موجود در زمینه‌ی پژوهش را شناسایی می‌کند و بر اساس یک الگوی مشخّص و با در نظر داشتن هدف خاص پژوهش خود،‌آنها را بررسی، تحلیل و نقد می‌کند تا در راستای پژوهش خود از آنها استفاده کند. (پریرخ و فتّاحی، 1384)
اصول و مباني امل :مراحل آموزش نوشتن به پنج مرحله زير تقسيم مي شود:
- آموزش نوشتن غير فعال ( رونویسي )- آموزش نوشتن نيمه فعال ( املا )
-آموزش نوشتن فعال پايه دو ( جمله سازي ) انشا و انواع آن
. مهارت املا نويسي به معني توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف , كلمات و جمله ها به جاي صورت آوايي آنهاست . دانش آموزان بـايـد به اين مهارت دست يابند تا بتوانند بخوبي بين صورت تلفظي كلمه ها و حروف سازنـدآنها پيـونـد مناسبي بـرقـرار كنند
-دانش آموزان هنگام نوشتن املا بايد نكاتي را در باره صداهايي كه بوسيله معلم در قالب كلمات و جمله ها بر زبان جاري مي شود رعايت نمايند :
الف) آنها را خوب بشنوند + تشخيص دقيق كلمه + ادراك كلمه
ب) آنها را خوب تشخيص دهند + يادآوري و مجسم ساختن تصوير + بازشناسي كلمه صحيح در ذهن.
ج) آنها را درست بنويسند + نوشتن صحيح حروف سازنده كلمه + بازنويسي كلمه و توالي مناسب آنها.
املاء در اصطلاح پایه های ابتدایی ، به تبع دیگران چیزی نوشتن است . منظور آن است که مربی مطلبی را بیان می کند و دانش آموز آن را طبق ویژگی های نوشتاری تعیین شده در کتاب درسی بدون کم و کاست می نویسد . [عبدالرحمان صفاپور ، 1379 : 21]وهمچنین اختلال زبانی به هر نوع نارسایی در بیان و ادراک شفاهی و مکتوب کلمه ها ، جمله ها و پیامهای زبانی اطلاق می شود . اختلال زبانی برای دانش آموز مبتلا به آن در راه یادگیری و همچنین ارتباط با معلم و دیگر دانش آموزان موانع زیادی ایجاد می کند این اختلال مانند هر اختلال دیگری مانع شکوفایی و بالندگی استعداد طبیعی او شده ، تلاش های تحصیلی وی را بویژه در درس فارسی ، املاء ، جمله نویسی و انشاء کم اثر می سازد . همچنین باعث انزوای اجتماعی دانش آموز شده موجبات بروز اختلالات رفتاری دیگری مثل اضطراب ، پرخاشگری ، افسردگی و غیره را فراهم می سازد .
اختلالات املاء نوعی از اختلالات زبان مکتوب یا نوشتاری است . عواملی که باعث می شوند دانش آموزان دچار این ضعف آموزشی شوند ناشی از : 1- ضعف در عملکرد شنیداری 2- ضعف در حافظه دیداری3- ضعف در عملکرد حافظه حرکتی است .
ضعف در عملکرد شنیداری به دو صورت است برخی از دانش آموزان هنگام نوشتن املاء یک یا چند حرف را از کلمات مختلف حذف یا برعکس به آن اضافه می کنند . برخی دیگر آن چه را می شوند بصورت تحت الفظی می نویسند مثلاً لذت را به صورت لزت می نویسند یا صابون را به صورت سابون می نویسند .
در ضعف حافظه دیداری دانش آموزان نمی توانند صورت صحیح حروف الفبا یا شکل کلمه ها را که از توالی جروف ساخته می شود را در حافظه ی دیداری خود ثبت کنند و به یادآورد مثلاً جنگل را نجگل بنویسند ضعف در حافظه حرکتی نیز به این صورت می باشد که
 
برخی دانش آموزان از توانایی به خاطر آوردن حرکات لازم دست برای نوشتن نکته های زبان عاجز هستند و حتی حرکات دست را در نوشتن برخی کلمه ها به کلی فراموش می کنند . [زندی ، 1379]
انتخاب راه حل ( راه حل های پیشنهادی)
با توجه به بررسیهای به عمل آمده و جمع آوری اطلاعات از طرق مختلف اقدام به انتخاب راه حل های جدید خود نمودم .
1- ارجاع دادن مرصاد با معرفی نامه از طرف دبستان به شنوایی سنجی برای حصول اطمینان از سلامت شنوایی
2- ارجاع دادن مرصادبا معرفی نامه از طرف دبستان به پزشک متخصص چشم برای سالم بودن بینایی .
3- گفتن املاء بدون لهجه بصورت شمرده و سلسیل و روان .
4- استفاده از رایانه برای تایپ کردن متن مورد نظر
5- تصحیح کردن دیکته توسط خود دانش آموز در حضور معلم و با استفاده از کتاب
6- از او خواستم در هنگام نوشتن املاء به مفهوم کلمات توجه کند تا از این طریق نوع صدا را تشخیص دهد .
7- از او خواستم تا کلمات را تکرار کرده و هجی کند تا دقت او افزایش یابد
8- نشان دادن کلمات با تصاویر به وی
9- کامل کردن کلمات ناقص
10- هم گروه کردن او با دانش آموزانی که در درس املاء قوی بودند .
11- ساختن جمله با کلمات
12- با صورت صحیح کلمات اشتباه نوشته شده در املاء متنی در حد چند خط بنویسید
13- استفاده از کلمات هم خانواده
14- نشان دادن تصاویر به او برای تقویت خافظه دیداری و سوال کردن از محتوای همان تصاویر .
15- دادن بازخورد به کلمات صحیح به جای کلمات اشتباه او .
16-دادن برنامه درسی منظم
 
اجرای راه حل های انتخابی:
پس از جمع آوری راه حل های متفاوت از بین آنها چندین راه حل مناسب را انتخاب کرده و به اجرا در آوردم .
در ابتدا سعی کردم هنگام گفتن املاء هیچ لهجه ای نداشته باشم .
همچنین نامه هایی را که مرصاد از طرف شنوایی سنجی و بینایی سنجی آورده بود را مورد بررسی قرار دادم در هیچ کدام از دو موارد فوق مشکلی وجود نداشت .
ازمرصاد خواستم اگر در منزل به رایانه دسترسی دارد هر شب متنی را انتخاب کرده و بدون غلط با حضور اولیای خود آن متن را تایپ کند تا با استفاده از صفحه کلید حروف در ذهن او ماندگار شود . همچنین در کلاس کلماتی را نوشته و صداهایی از آن کلمات را جال خالی گذاشتم و به او دادم تا کامل کند مثلاً کلمه تعطیلات تع-یلات .
همچنین از او خواستم که در هنگام نوشتن کلمات به مفهوم آنان نیز توجه کرده تا از این طریق اشتباهات او به حداقل برسد و از او خواستم که از این به بعد تا مدتی املایش را خود با استفاده از کتاب تصحیح کند و چندین بار این کار در کلاس انجام شد و فکر می کنم نتیجه ی خوبی نیز در برداشت درهر جلسه تعدادی محدود از کلماتی را که اشتباه نوشته بود در دفتری یادداشت کرده و از او می خواستن تا با آن جمله بسازد و کلماتی را که در املاء اشتباه می نوشت را به صورت صحیح در کیسه کاغذ نوشته و از او خواستم که با آن ها یک متن کوتاه در چند سطر بنویسید .
گاهی اوقات کلماتی را به او می دادم و از او می خواستم که هم خانواده های آن کلمات را برای تکلیف نوشته و به کلاس بیاورد و برای تشویق او به انجام این نوع تکالیف ، آن ها را تا مدتی به دیوار کلاس نصب می کردم .
از والدین او خواستم که در منزل تصاویری را به او نشان داده و بعد از مدتی زمان کوتاهی محتوای آن تصاویر را از او بپرسند تا از این طریق به حافظه ی دیداری او کمک شود و مدتی نیز برای ترغیب کردن او به انجام تکالیف متفاوت و علاقه مند شدن او به درس املاء به جای نمره دادن به کلمات اشتباه به تعداد کلمات صحیح که نوشته بود نمره می دادم و این امر خود به یادگیری بیشتر انجامید .
 
 
گرد آوری اطلاعات(شواهد2)
پس از اجرای راه حل های ذکر شده شور و شوق عجیبی برای یادگیری در او مشاهده می شد و کسی که قبلاً از ساعت درس املاء فراری بود حالا مشتاقانه منتظر زنگ املاء می باشد و حتی خود پیش قدم برای گفتن املاء بود . اولیای او نیز بعد تغییر چنین رفتاری و بررسی نمرات او به دبستان آمدند و از من تشکرکردند که کیمیا خیلی تغییر کرده و تکالیف خود را با دقت انجام می دهد و در موقع نوشتن املاء شب اشتباهات کمتری دارد . در کل همه ی راه حل های ارائه شده به نظرم مفید واقع شد و نمرات املای او سیر صعودی از خود نشان داد و از پیشرفت خوبی برخوردار شد .
 
جدول مقایسه ی نمرات درس املاء مرصاد
تاریخ
27/7/91
15/8/91
20/9/91
5/11/91
17/12/91
14/2/92
نمره
نیاز به تلاش
نیاز به تلاش
قابل قبول
قابل قبول
خوب
خوب
 
ارزیابی تاثیر اقدام جدید وتعیین اعتبار آن
با توجه به اطلاعات بدست آمده به این نتیجه رسیدم که راه حل های به کار رفته موفق بوده چون تحولی بزرگ در مرصاد ایجاد شد و مشکلی را که از سال بدو ورود به مدرسه با آن روبرو بود تقریباً توانست برطرف کند. اعتماد به نفس او بالا رفت و اضطراب و ترس او از درس املاء برطرف شد . بیشتر به انجام تکالیف محوله علاقمندی نشان داد و باعث شد شور یادگیری در دروس دیگر نیز در او افزایش یافت چرا که در درسهای دیگر نیز نمرات بهتری کسب کرد و دانش اموزان دیگر کلاس نیز که از نزدیک شاهد این رشد و پیشرفت بودند نیز بیشتر به انجام تکالیف و درس از خود واکنش و علاقه نشان دادند . بطور کلی جو کلاس تغییر کرد و روابط دوستی بین مرصادو دیگر دانش آموزان قویتر شد و من نیز این راه حل ها را برای همکارانم توضیح دادم و از آنان خواستم اگر با مشکلی مثل این روبرو شدند می توانند از این راه حل ها یا مشابه آن استفاده کنند .همچنین مدیریت محترم مدرسه که کم وبیش از پیشرفت مرصاد آگاه بود واکنون شاهد بهبود وضعیت وی چه از لحاظ درسی و چه از لحاظ اجتماعی شده بوداز این جانب تشکر وقدر دانی نمود که اظهارات ایشان در پایان در قسمت پیوست ها آمده است
 
نتیجه گیری:
کار یک معلّم در زمینه‌ی استفاده از روش‌های مختلف تدریس را می‌توان به کار یک نقّاش تشبیه کرد. همان‌طور که یک نقّاش برای ترسیم و خلق یک تابلوی نقّاشی از رنگ‌های مختلف استفاده می‌کند. هرگاه لازم باشد، آنها را درهم می‌آمیزد تا اثر هنر خود را به بهترین شکل ممکن به وجود آورد. یک معلّم هم پس از آشنایی با اصول و مراحل اجرای الگوهای گوناگون تدریس در عمل و هنگام ارائه‌ی درس می‌تواند با تشخیص موقعیّت و توجّه به توانایی‌های دانش‌آموزان و بر حسب نوع مفهوم، ترکیبی از الگوهای مختلف تدریس را به کار برد.
اقدام‌پژوه در این طرح تلاش می‌کرد با استفاده از روش‌ها و راه‌حل‌های مختلف برای بهبود وضعیّت دانش‌آموزان در اشکلات املایی رایج، به ویژه تقویت حافظه‌ی دیداری گام بردارد. در این راستا سعی می‌کرد به علائق دانش‌آموزان توجّه نماید. به ویژه به روش‌هایی که با بازی و مسابقه همراه‌ بود؛ تا با ایجاد علاقه در دانش‌آموزان آنان را به فعّالیّت واداشته و آموزش درس املا را برایشان، جذّاب و شیرین کند.
 
 
از موارد ذکر شده می توان به نتایج زیر اشاره  داشت:
-مرصاد توانست در درس املا به خوبی پیشرفت کند
-ارتباط او با دوستانش قویتر شد
-وی به خودباوری رسیده بود واعتمادبه نفس زیادی پیداکرده بود
-والدین مرصاد از بهبود مشکلات املایی اورضایت پیداکردند
-زمینه رشد دیگر دانش آموزان نیز فراهم شد
همواره باید برخورد و رفتارهای کودکان را زیر نظر داشته باشیم واگردر مواقعی مشکل یا ا اختلالی حس کردیم باید هر چه سریعتر درپی حل این مسئله بر آییم
چند پیشنهاد برای درمان مشکلات املایی دانش آموزان:
پیشنهاد و راهکارها
الف)به مسئولان محترم پیشنهاد می‌گردد:
با توجّه به اهمیّت روش صحیح و مناسب آموزش املا که اقدام‌پژوه در این پژوهش به آن اشاره کرد برگزاری دوره‌های آموزشی ضمن خدمت املا برای معلّمان ضرورت دارد و چه بهتر که از اساتید و بزرگوارانی که به این درس توجّه دارند؛‌ دعوت به عمل آید تا بیش از این شاهد افت عملکرد دانش‌آموزان در این درس نباشیم و با توجّه به تغییر کتب درسی ادبیّات دوره‌ی راهنمایی، آیین‌نامه‌های ارزیابی و تصحیح املا نیاز به تغییر و بازنویسی دارد.
مسئولان و دست‌اندرکاران آموزش و پرورش توجّه به این درس و مشکلات آن را در دستور کار خویش قرار دهند.مدیران مدارس به درس املا اهمیّت بدهند و تدریس آن را طبق خواسته‌ی مؤلفان کتب درسی تنها به معلّمان متخصّص این رشته بسپارند.برگزاری جشنواره‌های الگوی برتر تدریس برای درس املا،‌ گامی مؤثّر در جهت تحقّق اهداف آموزش این درس است.
امید است با پیگیری مسئولین و دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت این نقیصه‌ها و کمبودها برطرف گردد.
 
ب)به همکاران گرامی توصیه می‌شود:
 همکار ارجمند و گرامی، معلّم اندیشه‌ورز، خلّاق و دارای فکر و اندیشه‌ی جدید و به روز است. او متناسب با شرایط کلاس خود، روش‌های سنّتی را تغییر می‌دهد و به اصلاح آن‌ها می‌پردازد تا به روش مطلوب دست یابد. در آموزش املا این معلّم است که باید با توجّه به وضعیّت دانش‌آموزان کلاس، به گزینش‌ راهکارهای مناسب برای آموزش مهارت‌های املایی و پیشرفت دانش‌آموزان اقدام کند. آنچه افکار و اندیشه‌های قدرتمند معلّمان خلّاق می‌کند،‌ هیچ قاعده و قانون آموزشی توانایی آن را ندارد.
پ) به اولیای ارجمند پیشنهاد می‌گردد:
باید توجّه داشت دانش‌آموزانی را که در انجام تکالیف یا نوشتن املا دچار مشکل هستند و به راحتی دچار حواس‌پرتی می‌شوند و در موقع نوشتن دچار اضطراب می‌گردند، نباید به دست فراموشی سپرد. واکنش‌های نامناسب از طرف شما والدین محترم باعث تنفّر از مدرسه و رفتار ضداجتماعی می‌شود. والدین عزیز با صبر و حوصله و همکاری با دانش‌آموزان، می‌توانند از بروز بسیاری مشکلات جلوگیری کرده و شاهد پیشرفت نونهالان خود باشند.
ت) دانش آموزان برای درست انجام دادن کارها باید مورد تحسین وتشویق قرار گیرند
ث) استفاده از روشهای متنوع تدریس حین گفتن املا
ج) آگاهی از دلیل اصلی بروز مشکل
چ) گفتن کلمات وجملاتی که دانش آموز حداقل امکان آنها را می تواند بنویسد
 
 
 
 
منابع ومآخذ
 
صفارپور ، عبدالرحمن ، راهبردهای آموزش مهارت زبان فارسی ، دوم دبستان ، تهران ، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش ، انتشارات مدرسه ، 1378 .
زندی ، بهمن ، روش تدریس زبان فارسی در دوره ی دبستان ، تهران ، سمت ، 1379
قاسمی پویا،اقبال، راهنمای پژوهش در عمل،تهران،پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش (1388)
مجله رشد آموزش ابتدایی ،برای دانشجویان تربیت معلم وکارشناسان آموزشی،دوره شانزدهم،بهمن ماه1391
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
باسمه تعالی فرم شماره ی 1
مرصادجان می دانی  که یکی از عوامل اصلی موفقیت داشتن برنامه ی منظم است .
برنامه ی روزانه ی منزل برای انجام تکالیف درسی و اوقات فراغت دانش آموز .................... کلاس .................... دبستان .................
سالتحصیلی ...................... ماه ................... هفته ......................
ایام هفته    
نام درس
شنبه زمان اجرای برنامه به ساعت
یکشنبه
زمان اجرای برنامه به ساعت
دوشنبه
زمان اجرای برنامه به ساعت
سه شنبه
زمان اجرای برنامه به ساعت
چهار شنبه
زمان اجرای برنامه به ساعت
پنجشنبه
زمان اجرای برنامه به ساعت
جمعه
زمان اجرای برنامه به ساعت
ریاضی
علوم تجربی
بخوانیم
بنویسیم
قرآن
هدیه های آسمان
هنر
تماشای تلویزیون
مسواک و خواب
جمع ساعت مطالعه
خود ارزیابی دانش آموزان با نظارت اولیا
توجّه : دانش آموزان عزیز لطفا هر روز قبل از خواب نظر خود را در مورد انجام تکالیف درسی تان با استفاده از کلمات ( خوب – متوسط – ضعیف ) در قسمت خود ارزیابی بنویسید و در پایان هر ماه مجموع ( 4 برگ ) برنامه هایت زا به معلمتان تحویل دهید در صورت پیشرفت و رضایت اولیا ء و معلم تشویق خواهید شد .
 
امضای ولی                                                                              امضای دانش آموز
 
پیوست ها
با عرض سلام و خسته نباشید
اولیای گرامی
پرسش نامه ای که در اختیار دارید به منظور کمک به علاقمند کردن دانش آموزانی که در درس املا مشکل دارندتنظیم شده است خواهشمندیم با مطالعه ی دقیق به سوالات زیر پاسخ دهید تا با کمک شما اولیای محترم بتوانیم قدمی در جهت رفع اینگونه مشکلات دانش آموزان برداریم.
قبلا از همکاری همه ی شما اولیای محترم متشکرم.
1- آیا فرزند شما در منزل تکالیفش رامرتب می نویسد؟
2- در مورد اهمیت و آثار درست نوشتن کلمات چه اطلاعاتی دارید؟
3- آیا شما به فرزندتان در نوشتن املا کمک می کنید؟
4- شما به عنوان والدین دانش آموز چقدر برایتان مهم است که فرزندتان در نوشتن املاموفق باشد؟
5- برای تشویق دانش آموزان به درست نوشتن کلمات چه راه هایی پیشنهاد می کنید؟
7- به نظر شما عدم علاقه ی بعضی از بچه ها به نوشتن املا چه چیزهایی می تواند باشد؟
8- آیا از اخلاق و رفتار فرزندتان در منزل راضی هستید، در صورت پاسخ منفی دلایل را ذکر فرمایید؟
 
 
 
+ نوشته شده در  شنبه بیست و پنجم خرداد 1392ساعت 22:38  توسط علیرضا اکبری  |